De kunst van...

de wachtrij

14 april 2014

Wachten. We schijnen gemiddeld zo’n 2 jaar van ons leven te wachten. Boodschappen in de supermarkt, een file op de A4 of wachten op je geliefde in een kledingwinkel. “Past die broek mij? Ja hoor, ik vind alles prima, zullen we gaan?”

nuttig verspillen

Alhoewel je je met een smartphone op elke plek wel even bezig kan houden, wordt het over het algemeen niet als ‘nuttig’ of prettig ervaren. Voor bedrijven is het dan ook goed om hier op in te spelen en rij-management toe te passen. Je kunt van wachten een acceptatie maken, denk aan omroepstem of borden bij de NS. Of je kunt van wachten een ervaring maken.

efteling

De Efteling is hiervan een sterk voorbeeld. Zij laten bezoeker het wachten allereerst accepteren, door een groot bord voor de ingang te zetten met de wachttijd.

wachttijd

Hierbij zetten ze standaard het aantal minuten te hoog, zodat de bezoeker na 35 minuten wachten denkt “Nou, dat viel nog wel mee”. Hiermee spelen ze in op het fenomeen psychologische tijd: tijd is slechts een ervaring en die kun je sturen.

 wachtrij wegwerken

Maar de Efteling is meester in het wachten als ervaring. Op een hele dag zit je wellicht effectief 20 minuten in een attractie, en toch vind je de hele dag geslaagd. Hoe doen ze dat? Twee tipjes van de sluier.

linksrechts

1. Ze zorgen ervoor dat de rij elke keer een onverwachte wending krijgt. Je ziet van te voren eigenlijk nooit wanneer de rij afgelopen is. Je gaat linksaf, dan weer rechtsaf, een trappetje op, een trappetje af, enzovoorts. Soms kun je zelfs kiezen of je links of rechts gaat, waardoor wachten weer voor een deel je eigen keuze wordt.

Madhouse_2_b

2. Bovenop de onverwachte rijen zorgt de Efteling ook voor visueel en auditief vermaak onderweg. Bij Villa Volta luister je bijvoorbeeld eerst in 2 verschillende zalen naar een hoorspel, voordat je in de echte attractie komt. En door het hele park – en bij veel attracties – zijn er allerlei decorstukken en creaties te zien, zoals de bekende ‘Holle Bolle Gijs’.

holle bolle gijs

Wat kun je hier nu mee als ondernemer? Denk eens na of mensen bij jouw bedrijfstak veel moeten wachten en probeer het leuk voor klanten te maken! Zorg voor goede muziek als klanten in de wacht worden gezet, hang kunstwerken op in de lift of stuur alvast kleine stukjes van een totaal op om het wachten te verzachten. Denk na over jouw ‘wachtverzachters’.

wachtverzachter

Wil je meer weten of op de hoogte gehouden worden? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief!