De kunst van...

het cadeautje

23 april 2014

‘Und zum probieren?’ vraagt de Italiaanse ijsverkoper in München. Ik wijs naar de mango. Hij schept een klein beetje in mijn bekertje. De volgende dag sta ik weer in de rij. En kies ik weer een andere smaak ‘zum probieren’. images

De gulle gever en de blije krijger. Je krijgt een heel klein beetje gratis en koopt de volgende dag weer een ijsje. Hier is de wet van de wederkerigheid aan het werk. Een zeer krachtige wet, die maakt dat we graag iets teruggeven aan iemand die ons iets gegeven heeft.Gifts

Het is de reden waarom sommige mensen een tweede ronde kerstkaarten sturen naar degene van wie zij ook een kaartje hebben gekregen. De reden waarom we meer fooi in restaurants geven als ze ons snoepjes bij de rekening presenteren. We vallen massaal in de val van wederkerigheid. En dat vaak zonder het door te hebben.

fooi

Als je er op gaat letten zie je het overal om je heen. Denk bijvoorbeeld aan de Albert Heijn die aan klanten een ‘gratis’ kopje koffie aanbiedt. Of op de markt waar slimme verkopers je een plakje kaas of ham aanbieden. Het is echter vaak de gever die het meeste profiteert van het cadeautje. En jij rijdt naar huis met een volle tas boodschappen.

kopje-koffie-pictogram_17-315150226

Wil je terugkerende klanten? Geef ze dan iets. Gratis en voor niets. Voor niets? Ze komen toch terug? Ze kopen toch iets? Bedenk echter dat dit niet altijd direct hoeft te zijn. De wet is zo krachtig dat de rekening zelfs jaren later nog vereffend kan worden. Investeer dus in je relaties en begin met geven.

Wil je meer weten of op de hoogte gehouden worden? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief!