De kunst van...

de humor

27 april 2014

De vrijmarkt op Koningsdag. Tussen het overgrote aanbod doen ondernemers – jong en oud – hun best om zoveel mogelijk op te vallen. Het gevolg is een mix van originaliteit, improvisatie en humor om klanten te bereiken. Lachen, lachen, wel kopen!

Idee-3

Het is wetenschappelijk bewezen: humor zorgt voor extra verkoop. Mensen raken positief betrokken bij producten en diensten, wat leidt tot meer emotionele binding. Nederlandse reclamemakers weten dit al langer en geven humor vaak de hoofdrol.

blog-het-einde-van-kennis-houding-gedrag-leeuw

Het is een eigenschap die we na vele miljoenen jaren evolutie nog steeds in bezit hebben. Humoristische prikkels activeren hersengebieden die ook gevoelig zijn voor beloning. In het dagelijkse leven heeft humor een verbindende functie, het vermindert stress en versterkt het immuuneffect. Welk merk wil die associatie nou niet?

4.htm7

Maar onthouden mensen het merk wel? Het blijft een discussie die rationeel moeilijk te voeren is, juist omdat er sprake is van indirecte en onbewuste beïnvloeding. Er wordt niet ingezet op directe verkoop, of directe merkbekendheid, maar indirect op het positieve gevoel van de kijker. Op het beslissende moment van aankoop kan dit onbewust zorgen voor een specifieke beslissing.

Rolo

Discussie of niet, de aantrekkelijke werking van humor is op Koningsdag direct zichtbaar. Wie heeft er niet meegedaan een grappig spelletje met idiote prijzen, geld betaald voor een mop van een jongetje van 8 en of zich laten verleiden tot het raden van de leeftijd van de moeder van een volstrekt onbekend persoon? Ik had in ieder geval de leeftijd tot 5x fout.

IMG_0051

Onderschat als ondernemer de kracht van humor niet. Door je minder serieuze kant te laten zien zorg je onbewust voor extra sympathie bij je klant. Durf naast het typisch Nederlandse ‘doe maar normaal’ je ook eens van je gekkere kant te laten zien. Dan wordt elke dag een beetje zoals Koningsdag.

Wil je meer weten of op de hoogte gehouden worden? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief!