De kunst van...

de etalage

7 mei 2014

Is die winkel nu open of niet? Ik sta twijfelend voor de kapperszaak in Utrecht. Binnen brand licht, maar ik zie niemand en op de deur hangt het bordje ‘gesloten’. Ik besluit toch binnen te stappen en tref de goedlachse eigenaresse: “Oh sorry, ik was vergeten het bordje om te draaien”. Had ze me bijna gemist als klant. 

sorry we're closed

Wij zijn allemaal voyeurs. We houden ervan om bij elkaar naar binnen te kijken. Daarom is het oh zo belangrijk voor een winkel om te zorgen voor een goede etalage, of voor een bedrijf om te zorgen voor een fijn entree van een bedrijfspand. Een goede etalage is het halve werk, de klant is dan ‘binnen’. 

11544758-bewaar-winkelpui-met-lichte-bericht

Je kunt de keuze van de klant niet bepalen, maar je kunt de keuze wel sturen. Uit onderzoek blijkt dat als mensen iets moois zien in een etalage ‘het genotscentrum’ van het brein aan slaat. Elke dag maak je naar schatting meer dan 500 beslissingen, waarvan ongeveer 95% onbewust. Als je het statistisch bekijkt moet je als winkel dus zo vaak mogelijk de klant prikkelen om een beslissing te nemen.

iceberg1

De grotere winkels hebben hier etalage designers voor. Zij maken prikkelende etalages, vaak gericht op specifieke seizoenen of producten. De etalages worden gebruikt als lokkertje, zowel in kwaliteit als in prijs. Sommige winkels lijken het hele jaar door uitverkoop te hebben. Zij weten: de woorden ‘uitverkoop’, ‘sale’ en ‘korting’ triggeren ons brein.

uitverkoop

Wat kun je doen als je zelf etalage designer moet spelen? Zorg er in ieder geval voor dat de klant kunt zien dat je open bent. Denk verder dan je eigen winkelruimte. Hang niet alleen een bordje ‘open’ op de deur, maar zet een bord buiten, of een rek met spullen. Laat je klant zich welkom voelen. Waarom denk je dat restaurants hun tafels dekken voordat er gasten zitten?

restaurant

Nog belangrijker: jaag de klant niet weg. In München kwam ik onderstaand bord tegen bij een winkel. Ik was niet eens op de fiets, maar voelde me totaal niet welkom in de winkel. Wat wil je liever: een klant in de winkel die zijn fiets voor je raam zet, of geen klant in de winkel?

IMG_8108

En neem de twijfels bij je klanten weg in je etalage. In Antwerpen liep ik langs een Chinese kruiden & acupunctuur winkel waar ze in de etalage allemaal brieven van klanten hadden opgehangen die door hen waren geholpen. De enorme stroom positiviteit van handgeschreven brieven zorgden ervoor dat alle vooroordelen en weerstand bij mij wegvielen. 

brieven in raam

Ga eens voor je winkel of bedrijfspand staan en bedenk dat jij een nieuwe klant bent. Waarom wil je naar binnen gaan, waarom niet? Voel je je uitgenodigd, of juist afgestoten? Hoe kan je de weerstand van de klant wegnemen?

Wil je meer weten of op de hoogte gehouden worden? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief!